
PAINTING – IEK
“Painting” graduates are qualified and ready to apply their knowledge, care and zeal in works of art and cultural heritage objects.
Professional choices
Graduates can work at:
• Museums
• Galleries
• Libraries
• Exhibitions
• Paintings guarded halls
• Painting workshops
• Creative time centers
Οι σπουδές στην Εκπαιδευτική Ένωση παρέχουν την ιδανική προετοιμασία για τις ανώτατες σχολές Καλών Τεχνών και Αρχιτεκτονικής.

SUBJECTS
-
Linear sketch
-
Free sketch
-
Colors
-
Visual perception
-
History of Art I, II, III, IV
-
Painting techniques
-
Practice
-
Digital image processing
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
.
Επιλέγει τα αναγκαία μηχανήματα-εργαλεία και τις βοηθητικές κατασκευές και να καθορίζει τους χώρους τους (τροχός, πάγκος χυτηρίου, πάγκος γυψοτεχνίας κ.λπ.).
Προετοιμάζει και να οργανώνει το εργαστήριο. Επίσης, θα είναι ικανός να καθορίζει τον χώρο κατασκευής των αντικειμένων, τον χώρο διακόσμησης και υαλώματος του κεραμικού, τον χώρο αποθήκευσης των πρώτων υλών, τον χώρο αποθήκευσης των έτοιμων αντικειμένων και τον χώρο διεξαγωγής πειραμάτων. Επίσης, θα είναι ικανός να αποφασίζει το είδος του καμινιού που θα χρησιμοποιήσει, καθώς και να καθορίζει τον χώρο ψησίματος (σαφής διαχωρισμός).
Εφαρμόζει τους κανόνες ασφάλειας σε κάθε φάση της διαδικασίας.
Μεριμνά για τη σωστή διαχείριση των αποβλήτων του εργαστηρίου βάσει της υπάρχουσας νομοθεσίας.
Παράγει μια σειρά σχεδίων με βάση την αρχική σύλληψη μιας ιδέας.
Κατασκευάζει προπλάσματα ή μακέτες (και με άλλα υλικά). Επίσης, θα μεταφέρει το πρόπλασμα ή τη μακέτα στις επιθυμητές διαστάσεις, ώστε να καταλήξει στο είδος και το σχήμα των αντικειμένων που θα παραγάγει.
Αποφασίζει τα αντικείμενα που θα κατασκευάσει ή θα παραγάγει.
Αποφασίζει τις τεχνικές που θα χρησιμοποιήσει στην κατασκευή, διακόσμηση, εφυάλωση και ψήσιμο των αντικειμένων.
Κάνει έρευνα αγοράς, να μελετά και να αποφασίζει για τα υλικά του βάσει των τεχνικών προδιαγραφών που έχει καθορίσει για κάθε στάδιο της κατασκευής των αντικειμένων.
Τοποθετεί τα υλικά στους αποθηκευτικούς χώρους.
Δοκιμάζει συνδυασμούς πηλού, χρωμάτων και υαλωμάτων ώστε να καταλήξει στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Διεξάγει πειράματα ώστε να καταλήξει στις συνταγές που θα χρησιμοποιήσει.
Τηρεί τους κανόνες ασφάλειας σε κάθε φάση της διαδικασίας.
Προετοιμάζει τον πηλό σύμφωνα με την τεχνική που έχει επιλέξει (τροχός, φύλλα, μακαρόνια, χύτευση κ.λπ.) λαμβάνοντας υπόψη του τις ιδιαιτερότητες της κάθε τεχνικής.
Κατασκευάζει τα αντικείμενα με βάση τα σχέδιά του.
Φροντίζει για το σωστό φινίρισμα και στέγνωμα των νωπών αντικειμένων.
Διακοσμεί και να ζωγραφίζει, όταν αυτό είναι επιθυμητό σε αυτό το στάδιο (μπαντανάδες, πυροχρώματα, stain).
Μεταφέρει τα αντικείμενα στον χώρο στεγνώματος (ράφια).
Εφαρμόζει τους κανόνες ασφάλειας σε κάθε φάση της διαδικασίας.
Κάνει το τελικό φινίρισμα αναλόγως της τεχνικής.
Μεταφέρει τα αντικείμενα στον χώρο του καμινιού.
Οργανώνει την τοποθέτηση των αντικειμένων ανάλογα με το μέγεθος, το είδος και το πάχος των αντικειμένων.
Εφαρμόζει τους κανόνες ασφάλειας σε κάθε φάση της διαδικασίας.
Τοποθετεί τα αντικείμενα εντός του καμινιού (καμινιάζει) σύμφωνα με τις απαιτούμενες προδιαγραφές των αντικειμένων με σκοπό την κεραμοποίηση του πηλού.
Προγραμματίζει το καμίνι ανάλογα με τον κύκλο όπτησης που έχει αποφασίσει. Στα εναλλακτικά καμίνια τοποθετεί πυρόμετρο για τον έλεγχο της θερμοκρασίας.
Ξεκαμινιάζει τα αντικείμενα, κάνει ποιοτικό έλεγχο και τα τοποθετεί σε κατάλληλο χώρο.
Διακοσμεί τις κατασκευές ανάλογα με την τεχνική που έχει επιλέξει (ζωγραφική, στένσιλ κ.λπ.).
Φτιάχνει τα υαλώματα που θα χρησιμοποιήσει βάσει των πειραμάτων και των τελικών συνταγών.
Εφυαλώνει τα μπισκουί αντικείμενα (ή νωπά σε περίπτωση μονόπυρης όπτησης) παίρνοντας τις απαραίτητες προφυλάξεις και τηρώντας τις προδιαγραφές των πρώτων υλών που χρησιμοποιεί.
Προετοιμάζει τα αντικείμενα για το καμινίασμα (καθαρίζει τις πατούρες ώστε να μην κολλήσουν στις πυρόπλακες).
Εφαρμόζει τους κανόνες ασφάλειας σε κάθε φάση της διαδικασίας.
Τοποθετεί τα κεραμικά στο καμίνι με απόσταση το ένα από το άλλο ώστε να μην κολλήσουν μεταξύ τους (χρησιμοποιεί ειδικά πυρίμαχα στηρίγματα-βάσεις όπου είναι αναγκαίο).
Ψήνει τα αντικείμενα ανάλογα με τον κύκλο όπτησης και το είδος ατμόσφαιρας που απαιτούν τα υαλώματα που επέλεξε.
Ξεκαμινιάζει τα κεραμικά από το καμίνι σύμφωνα με τους ενδεδειγμένους τρόπους.
Κάνει ποιοτικό έλεγχο και κατά περίπτωση διορθώνει τα ελαττώματα και προχωράει σε διορθωτική όπτηση.
Προετοιμάζει τα αντικείμενα για τρίτη όπτηση, αν έχει επιλέξει αυτή την τεχνική (μεταλλικές ανταύγειες, λούστρα, ασήμι, χρυσό, πλατίνα, χαλκομανίες).
Ξεκαμινιάζει και τοποθετεί τα αντικείμενα στον χώρο αποθήκευσης (ράφια).
Εφαρμόζει τους κανόνες ασφάλειας σε κάθε φάση της διαδικασίας.
Κοστολογεί τις πρώτες ύλες και τα υλικά που έχει χρησιμοποιήσει, λαμβάνοντας υπόψη τη διαδικασία κατεργασίας, τις απώλειες, τα λειτουργικά έξοδα, την απόσβεση αγοράς μηχανημάτων, τις ασφαλιστικές εισφορές, το κόστος συμμετοχής σε εμπορικές εκθέσεις και τα παρελκόμενα υλικά, το κόστος συσκευασίας.
Κοστολογεί τα προϊόντα που παράγει βάσει του χρόνου εργασίας και των γενικών εξόδων.
Μεταφέρει με ασφάλεια και τοποθετεί τα αντικείμενα στους αποθηκευτικούς χώρους, ανά είδος και μέγεθος.
Εφαρμόζει τους κανόνες ασφάλειας σε κάθε φάση της διαδικασίας.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ - ΝΕΑ
SUBJECTS
- 01
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Ως γραμμικό σχέδιο νοείται η σχεδίαση με όργανα απλών ή σύνθετων γεωμετρικών μορφών, αρχιτεκτονικών μελών κ.λπ. σε λευκό χαρτί. Οι εκπαιδευόμενοι διδάσκονται τις μεθόδους απεικόνισης ενός αντικειμένου ή μιας κατασκευής για την αποτύπωση του οποίου χρησιμοποιούνται όργανα σχεδίου και συγκεκριμένου τύπου γραμμές οι οποίες αντιστοιχούν σε συμβολισμούς. Το γραμμικό σχέδιο υπακούει σε κατάλληλους κανονισμούς και πρότυπα, ώστε οτιδήποτε σχεδιάζεται να αντιστοιχεί σε συγκεκριμένες διαστάσεις και δεδομένα. Η μαθησιακή ενότητα αφορά τις μεθόδους γεωμετρικής αποτύπωσης, τα μέσα και τα υλικά που απαιτούνται, καθώς και τον τρόπο χρήσης τους.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν τις βασικές αρχές σχεδίου. o Γνωρίζουν τη χρήση των οργάνων σχεδίου και τα υλικά.
Σχεδιάζουν τα αναπτύγματα, τις όψεις, τις τομές, τις κατόψεις, τα αξονομετρικά και τα προοπτικά απλών αντικειμένων.
Αποδίδουν σε τομή την αποτύπωση των κεραμικών σκευών. o Υποστηρίζουν την παραγωγή των κεραμικών με διαστασιολόγηση σχεδίων.
- 02
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η δυνατότητα αναπαράστασης είναι το θεμέλιο της διαδικασίας σχεδίασης, η εξέλιξη του σχεδίου με τη λεπτομερή αναπαράσταση του φωτός και της σκιάς και τη διαφοροποίηση των αξιών τονισμού.
Σε αυτή τη μαθησιακή ενότητα αναπτύσσοντται η ευαισθησία και η παρατηρητικότητα, οξύνονται η αντίληψη και η επιδεξιότητα του χεριού για γρήγορη αναπαράσταση της φόρμας, του υλικού, του χώρου, των αναλογιών και των τονικών διαβαθμίσεων προκειμένου να επιτευχθεί η τελική ενότητα της σύνθεσης. Οι εκπαιδευόμενοι επομένως μαθαίνουν κατ' αρχάς να βλέπουν και να παρατηρούν και όχι απλώς να κοιτάζουν.
Η μαθησιακή ενότητα αποτελεί τη βάση της σχεδιαστικής αντίληψης και της ικανότητας αναπαράστασης και απόδοσης κάθε είδους προσωπικού δημιουργήματος, εκ του φυσικού ή από μνήμης, το οποίο οργανώνεται στον χώρο μιας κόλας χαρτιού.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν την τονική κλίμακα. o Γνωρίζουν τη φωτοσκίαση και τα αποτελέσματά της. o Αντιλαμβάνονται και αποδίδουν σχεδιαστικά τα μεγέθη, τις υφές και τα χρώματα.
Σχεδιάζουν εκ του φυσικού ή από μνήμης.
Αποδίδουν σχεδιαστικά τους όγκους και τις πτυχώσεις. o Υπολογίζουν και αποδίδουν την τρισδιάστατη αναπαράσταση. o Χρησιμοποιούν τον ρυθμό και τις αρμονίες.
Παρατηρούν τη φύση.
Υποστηρίζουν την παραγωγή των κεραμικών τους με σκίτσα.
- 03
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η πηλοπλαστική είναι η αρχαιότερη μορφή κατεργασίας του πηλού από τον άνθρωπο. Σε αυτή τη μαθησιακή ενότητα οι εκπαιδευόμενοι έρχονται σε επαφή με τη βασική πρώτη ύλη, τις μεθόδους και τις τεχνικές της μορφοποίησής της, καθώς και με τα απαραίτητα εργαλεία. Γνωρίζουν δύο από τις τεχνικές πηλοπλαστικής που πρωτοχρησιμοποιήθηκαν από τον νεολιθικό άνθρωπο (τσιμπητό, κορδόνι), κατασκευάζουν αντικείμενα και μαθαίνουν να μεριμνούν για το σωστό φινίρισμα και στέγνωμα των αντικειμένων ολοκληρώνοντας τον κύκλο κατασκευής.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Αντιλαμβάνονται την πλαστικότητα του πηλού και να γνωρίζουν τη διαδικασία του στεγνώματος.
Κατασκευάζουν αντικείμενα μικρών διαστάσεων.
Επιλέγουν τον κατάλληλο πηλό.
Εφαρμόζουν την κατάλληλη τεχνική για την κατασκευή αντικειμένων μικρών διαστάσεων.
Αποδέχονται και τηρούν τα μέτρα προφύλαξης κατά τη διαδικασία των εργασιών.
- 04
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η κατασκευή των κεραμικών αντικειμένων βασίζεται ουσιαστικά στη διαδικασία της κεραμοποίησης. Έτσι, μια εύθραυστη φόρμα φτιαγμένη από μια εύπλαστη αργιλική μάζα (πηλός) μετατρέπεται με τη βοήθεια της φωτιάς (θερμοκρασία) σε ένα σκληρό, ανθεκτικό αντικείμενο.
Στη μαθησιακή ενότητα της τεχνολογίας του πρώτου εξάμηνου, στους σπουδαστές θα παρέχονται όλες οι απαραίτητες επιστημονικές γνώσεις ώστε να κατανοήσουν από ποιες διεργασίες εμφανίστηκε ο πηλός, ποια ορυκτά ή οξείδια εμπεριέχονται στον πηλό και ποιος είναι ο ρόλος τους, γιατί είναι εύπλαστος ο πηλός και γιατί συρρικνώνεται όταν στεγνώνει, ποιος είναι ο ρόλος του νερού και του πυριτίου, για ποιον λόγο και ποιες μεταβολές θα υποστεί στο καμίνι, πότε το κεραμικό είναι πορώδες και πότε υαλοποιείται.
Θα κατανοήσουν γιατί υπάρχουν διαφορετικά είδη πηλού και ποιες είναι οι χρήσεις τους ανάλογα με τη χημική τους σύνθεση, πώς μπορούν να αλλάξουν κάποιες ιδιότητες του πηλού ώστε τα τελικά αντικείμενα να ανταποκρίνονται στις χρήσεις για τις οποίες κατασκευάστηκαν. Θα μάθουν ποια είναι η μεθοδολογία διεξαγωγής πειραμάτων και θα πειραματιστούν σχετικά με μπαντανάδες, υαλοποιημένους μπαντανάδες, αιγυπτιακή μάζα, Terra sigillata και τον χρωματισμό αυτών.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Περιγράφουν τη γεωλογική προέλευση της αργίλου, τα είδη των αργίλων και τις φυσικοχημικές ιδιότητές τους.
Ερμηνεύουν τους πίνακες των φυσικών και χημικών αναλύσεων των πηλών (εύπλαστοι ή χυτοί).
Εφαρμόζουν πρακτικούς τρόπους μέτρησης της μερικής (στο στέγνωμα) και ολικής συρρίκνωσης (μετά το ψήσιμο) του αντικειμένου. o Περιγράφουν πώς λειτουργεί το οξείδιο του πυριτίου στη σύνθεση του πηλού, την πλαστικότητα του πηλού και πώς λειτουργεί το νερό ως λιπαντικό, τη διαδικασία της κεραμοποίησης, το πορώδες και τη διαδικασία της υαλοποίησης.
Παρασκευάζουν λευκούς, χρωματιστούς, υαλοποιημένους μπαντανάδες, terra sigilata και αιγυπτιακή μάζα. o Γνωρίζουν τις φυσικές και χημικές ιδιότητες των βασικών οξειδίων που χρησιμοποιούνται στην παρασκευή των μπαντανάδων.
Αποδέχονται και εφαρμόζουν τα μέτρα προφύλαξης και ασφάλειας.
- 05
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Κατά την οργάνωση του εργαστηρίου σημαντική είναι η ασφαλής τοποθέτηση και χρήση του μηχανολογικού εξοπλισμού, η επίγνωση πιθανών κινδύνων, ατυχημάτων και μυοσκελετικών προβλημάτων, η προσβολή από χημικά υλικά κατά την άσκηση του επαγγέλματος, καθώς και πληροφορίες για τρόπους προστασίας. Επίσης, οι καταρτιζόμενοι διδάσκονται τους κανόνες Υγιεινής και Ασφάλειας των Εργαζομένων (ΥΑΕ) και πρόληψης ατυχημάτων στο περιβάλλον του επαγγελματικού χώρου και εφαρμόζουν αυτούς τους κανόνες σε κάθε στάδιο της κατασκευής κεραμικών αντικειμένων. Διδάσκονται τις βασικές αρχές οργάνωσης και εργονομικής διάταξης ενός εργαστηρίου κεραμικής και πώς να εκτελούν με σωστή ακολουθία όλες τις διαδικασίες που χρειάζονται προκειμένου να ιδρύσουν και να λειτουργήσουν υπό ασφαλείς και νόμιμες συνθήκες τη δική τους επιχείρηση.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν τους νόμους για την Υγιεινή και Ασφάλεια στην Εργασία ως εργαζόμενοι ή εργοδότες.
Ενθαρρύνουν τους εργαζομένους για την τήρηση των κανόνων
Υιοθετούν τη σήμανση χώρων και υλικών στον εργασιακό χώρο.
Εκτελούν με σωστή ακολουθία όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες προκειμένου να ιδρύσουν και να λειτουργήσουν υπό ασφαλείς και νόμιμες συνθήκες τη δική τους επιχείρηση.
Εφαρμόζουν τις βασικές αρχές οργάνωσης ενός εργαστηρίου κεραμικής.
Αντιμετωπίζουν έκτακτα περιστατικά στον εργασιακό χώρο.
Εφαρμόζουν τους κανόνες Υγιεινής και Ασφάλειας των Εργαζομένων (ΥΑΕ) και πρόληψης ατυχημάτων στο περιβάλλον του επαγγελματικού χώρου.
Έχουν γνώση των διάφορων κινδύνων από τη χρήση του μηχανολογικού εξοπλισμού, την επικινδυνότητα ορισμένων πρώτων υλών και τους τρόπους προστασίας στο εργασιακό περιβάλλον.
Υγιεινής και Ασφάλειας των Εργαζομένων (ΥΑΕ) στο περιβάλλον του επαγγελματικού χώρου σε κάθε στάδιο της κατασκευής κεραμικών αντικειμένων.
- 06
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η πρακτική εφαρμογή στην ειδικότητα είναι η μαθησιακή ενότητα που δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να ολοκληρώσουν τον κύκλο εργασιών, συνδυάζοντας τις γνώσεις του συγκεκριμένου εξαμήνου από το σύνολο των μαθησιακών ενοτήτων της ειδικότητας, ώστε να εκτελέσουν ασκήσεις επαγγελματικών προδιαγραφών. Μαθαίνουν να συνδυάζουν μεταξύ τους τις γνώσεις και τις τεχνικές που έχουν ήδη διδαχτεί, ακολουθώντας όλες τις διαδικασίες της κεραμικής.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Αναγνωρίζουν τις βασικές φυσικοχημικές ιδιότητες των πηλών χαμηλής θερμοκρασίας.
Αντιλαμβάνονται την πλαστικότητα του πηλού. o Εφαρμόζουν τη σωστή διαδικασία του στεγνώματος. o Κατασκευάζουν αντικείμενα μικρών διαστάσεων με τις τεχνικές τσιμπητό, κορδόνι και τροχό.
Επιλέγουν τον κατάλληλο πηλό και την κατάλληλη τεχνική για την κατασκευή αντικειμένων μικρών διαστάσεων.
Αποδέχονται και να τηρούν τα μέτρα προφύλαξης κατά τη διαδικασία των εργασιών.
- 07
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η διακόσμηση των κεραμικών που κατασκεύαζε ο άνθρωπος τον απασχόλησε από τις απαρχές της σχέσης του με τον πηλό. Τα πρώτα υλικά που χρησιμοποίησε για να επιτύχει διχρωμίες και να διακοσμήσει ήταν χώματα-μπαντανάδες άλλου χρώματος πηλού. Σε αυτή τη μαθησιακή ενότητα οι εκπαιδευόμενοι θα διδαχτούν τη χρήση των χρωματιστών μπαντανάδων και διάφορων βασικών τεχνικών διακόσμησης σε νωπό αντικείμενο με τη σύγχρονη αντίληψη, ακολουθώντας τις βασικές αισθητικές έννοιες και τους κανόνες οργάνωσης των οπτικών και δομικών στοιχείων.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν τα βασικά εργαλεία και υλικά διακόσμησης.
Γνωρίζουν τις βασικές αισθητικές έννοιες.
Εφαρμόζουν τις βασικές αισθητικές έννοιες.
Εφαρμόζουν τους κανόνες οργάνωσης οπτικών και δομικών στοιχείων.
Περιγράφουν τις βασικές τεχνικές και μεθόδους διακόσμησης και να τις εφαρμόζουν.
Αναγνωρίζουν και να τηρούν τα μέτρα προφύλαξης κατά τη διαδικασία των εργασιών
- 08
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η αγγειοπλαστική είναι η παραγωγική μέθοδος κατασκευής κεραμικών ειδών που χρησιμοποιεί τον τροχό. Ο τροχός του αγγειοπλάστη εφευρέθηκε από τους Σουμέριους στη Μεσοποταμία την 4η π.Χ. χιλιετία.
Απαρτίζεται από έναν δίσκο στρογγυλό (το πανωτρόχι) στο επάνω μέρος ενός άξονα. Ο δίσκος περιστρέφεται στηριγμένος πάνω στον κάθετο προς το δάπεδο άξονα. Αργότερα, την 3η χιλιετία π.Χ. εμφανίστηκε στην Αίγυπτο. Ο κεραμικός τροχός αρχικά ήταν χειροκίνητος είτε από τον ίδιο τον αγγειοπλάστη είτε από κάποιον βοηθό. Στην Ελλάδα ο τροχός απαντάται γύρω στο 2200 πΧ.
Στη μαθησιακή ενότητα διδάσκεται η αναγκαιότητα του ζυμώματος, που είναι η προετοιμασία της κεραμικής μάζας (καβούλα) και οι βασικές κινήσεις κεντραρίσματος, ανεβάσματος και διαμόρφωσης της τελικής φόρμας.
Οι εκπαιδευόμενοι μυούνται στις βασικές αρχές μορφοποίησης αντικειμένων. Διακρίνουν την τυπολογική ανάλυση των τροχοποίητων σχημάτων που προκύπτουν με την εφαρμογή των πέντε επιμέρους στοιχείων βασισμένων στη φορά ή την κλίση των γραμμών. Μαθαίνουν τη λειτουργικότητα των στοιχείων στις οποίες εμπεριέχονται οι έννοιες: δέχομαι‚ συγκρατώ‚ φυλάσσω‚ προσφέρω και πώς αυτές οι έννοιες εκφράζονται μέσω της χρήσης‚ της διαβάθμισης και ιεράρχησης των πέντε αυτών στοιχείων.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στον τροχό.
Διακρίνουν τις κατασκευαστικές ιδιομορφίες που σχετίζονται με τις λειτουργίες του αντικειμένου.
Εφαρμόζουν τις διαφορετικές τεχνικές μορφοποίησης. Εκτελούν τις βασικές κινήσεις κεντραρίσματος, ανεβάσματος και διαμόρφωσης της τελικής φόρμας.
Αποδέχονται τους κανόνες υγιεινής και εργονομίας για αποφυγή μυοσκελετικών προβλημάτων.
- 09
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η χρωματολογία αφορά τη γνώση και την ανάπτυξη της επιδεξιότητας και της ευαισθησίας στο χρώμα που εξελίσσεται μέσω της τεχνικής, καθώς και τη γνώση των υλικών και της συμπεριφοράς των εργαλείων. Στη μαθησιακή ενότητα γίνεται μελέτη για τη σωστή χρήση του χρώματος, με συγκεκριμένους περιορισμούς σχετικούς με τις ιδιότητες, τις διακρίσεις, το είδος των χρωμάτων, ενώ μελετώνται επίσης οι μεταβλητές του.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν την αρμονία, την τονικότητα, την αντίθεση, τις αναμείξεις των χρωμάτων.
Συνδέουν την αντιστοίχιση του σχήματος και του χρώματος.
Αποδίδουν ατμόσφαιρα με τη σωστή επιλογή των χρωμάτων.
Διακρίνουν το είδος των χρωμάτων.
Διακρίνουν το ανοιχτό-σκούρο, ψυχρό-θερμό, φωτεινό-σκοτεινό.
Χρησιμοποιούν το τρισδιάστατο αποτέλεσμα των χρωμάτων.
Αντιπαραβάλλουν σχέσεις χαρακτήρα, φόρμας και χρώματος των υλικών.
- 10
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η μαθησιακή ενότητα «Σχέδιο όγκου – Γλυπτική» αφορά τη σχεδιαστική αναπαράσταση του αντικειμένου βασισμένη στη δομή του και τα γεωμετρικά σχήματα στα οποία μπορεί να αναλυθεί ή από τα οποία συντίθεται. Αποδίδεται με τη μελέτη και αναπαράσταση οικείων αντικειμένων Η αναγωγή γίνεται με σχεδιαστική απόδοση, προοπτικά και με σκιασμό και μέσω αφαιρετικών διαδικασιών. Αποτελεί τη βάση της κατασκευαστικής αντίληψης, κατεργασίας και εφευρετικότητας στη σύνθεση ποικίλων τρισδιάστατων μορφών.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Αναγνωρίζουν τη δομή του αντικείμενου.
Αποδίδουν τη δομή του αντικείμενου.
Υπολογίζουν την προοπτική του αντικειμένου.
Αποδίδουν αναλυτικά τρισδιάστατους όγκους, μορφές, αναλογίες, ρυθμούς, υφές.
Αναπαριστούν ορθολογικά το αντικείμενο.
Αναπτύσσουν κατασκευαστική αντίληψη και εφευρετικότητα στη σύνθεση ποικίλων τρισδιάστατων μορφών και στη συμπεριφορά υλικών.
- 11
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η οπτική αντίληψη θεωρείται το γνωστικό κομμάτι της ερμηνείας του οπτικού ερεθίσματος. Είναι η ικανότητα του εγκεφάλου να κατανοεί και να ερμηνεύει αυτά που προσλαμβάνουμε μέσα από τα μάτια μας. Η μαθησιακή ενότητα της οπτικής αντίληψης αφορά τη φυσιολογία της όρασης και τους νόμους που ρυθμίζουν την οπτική αντιληπτικότητα. Παρουσιάζονται οι κύριες θεωρίες αντίληψης και διερευνώνται οι συχνότερες οπτικές ψευδαισθήσεις.
Μέσω της μελέτης των βασικών αρχών (νόμων) της Gestalt (Η Ψυχολογία της Μορφής), οι σπουδαστές θα κατανοήσουν τους μηχανισμούς της οπτικής αντίληψης και θα είναι σε θέση να τις εφαρμόσουν σε μελλοντικά τους έργα.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Αναγνωρίζουν τις βασικές αρχές της οπτικής που καθορίζουν την ανθρώπινη αντίληψη για το περιβάλλον και τις μορφές του. o Ερμηνεύουν τις βασικές αρχές της αισθητικής που συντελούν στην ερμηνεία της κάθε μορφής.
Εφαρμόζουν τους βασικούς νόμους της GESTALT στον σχεδιασμό και στη διακόσμηση αντικειμένων.
Διερευνούν και καθορίζουν τις αρχές της προσωπικής τους δημιουργίας.
Υποστηρίζουν τις επιλογές τους.
- 12
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Ο πηλός μπορεί να μορφοποιηθεί σε οποιοδήποτε σχήμα χάρη στην πλαστικότητα που τον χαρακτηρίζει. Τεχνικές χειροποίητης κεραμικής, όπως το σκαλιστό στη μάζα και η κατασκευή με φύλλο, διδάσκονται σε αυτή τη μαθησιακή ενότητα και δίνουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να σχηματοποιήσουν αντικείμενα και φόρμες εφαρμόζοντάς τες αλλά και κάνοντας συνδυασμούς χρησιμοποιώντας μεικτές τεχνικές.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Επιλέγουν τον κατάλληλο πηλό για την κατασκευή ενός αντικειμένου μικρών ή μεσαίων διαστάσεων.
Γνωρίζουν τους σωστούς τρόπους κατασκευής (πάχος, συγκολλήσεις κ.λπ.) ώστε να μην κινδυνεύουν από ραγίσματα και σπασίματα κατά τη διαδικασία στεγνώματος και όπτησης.
Γνωρίζουν και να εφαρμόζουν αισθητικές και τεχνολογικές γνώσεις στη δημιουργία μοναδικού και παραγωγικού αντικειμένου.
Τηρούν τα κατάλληλα μέτρα προφύλαξης κατά τη διαδικασία των εργασιών.
Επιλέγουν την κατάλληλη τεχνική για την κατασκευή ενός αντικειμένου μικρών ή μεσαίων διαστάσεων.
Κατασκευάζουν αντικείμενα μικρών και μεσαίων διαστάσεων με όλες τις τεχνικές κατασκευής.
- 13
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Στο δεύτερο εξάμηνο στους σπουδαστές θα δοθούν όλες οι απαραίτητες γνώσεις ώστε να κατανοήσουν τι είναι τα υαλώματα και πώς ταξινομούνται, ποιες ομάδες οξειδίων είναι απαραίτητες για την παρασκευή υαλωμάτων και ποιος είναι ο ρόλος τους, πώς θα καταρτίσουν συνταγές και κύκλους όπτησης διάφανων και γυαλιστερών υαλωμάτων για χαμηλές, μεσαίες και υψηλές θερμοκρασίες. Θα παρατηρήσουν ποια ελαττώματα παρουσιάζουν τα υαλώματα και θα πειραματιστούν σε μεθόδους διόρθωσης αυτών.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν και να περιγράφουν τι είναι τα υαλώματα, καθώς και τον τρόπο ταξινόμησής τους. o Ερμηνεύουν τις φυσικοχημικές ιδιότητες των οξειδίων και τον ρόλο τους στη σύνθεση των υαλωμάτων.
Εφαρμόζουν τη Φόρμουλα Seger για την κατάρτιση συνταγών.
Συντάσσουν και παρασκευάζουν συνταγμένες διάφανων γυαλιστερών υαλωμάτων διάφορων θερμοκρασιών.
Καταρτίζουν διάφορους κύκλους όπτησης των υαλωμάτων. o Αναγνωρίζουν και διορθώνουν τα ελαττώματα υαλωμάτων.
Μετατρέπουν τα διαφανή και γυαλιστερά υαλώματα σε ματ ή καλυπτικά.
Αποδέχονται και εφαρμόζουν τα μέτρα προφύλαξης.
- 14
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η πρακτική εφαρμογή στην ειδικότητα είναι η μαθησιακή ενότητα που δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να ολοκληρώσουν τον κύκλο εργασιών, συνδυάζοντας τις γνώσεις του συγκεκριμένου εξαμήνου από το σύνολο των μαθησιακών ενοτήτων της ειδικότητας προκειμένου να εκτελέσουν ασκήσεις επαγγελματικών προδιαγραφών. Μαθαίνουν να συνδυάζουν μεταξύ τους τις γνώσεις και τις τεχνικές που έχουν ήδη διδαχτεί, ακολουθώντας όλες τις διαδικασίες της κεραμικής.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Επιλέγουν τον κατάλληλο πηλό και την κατάλληλη τεχνική για την κατασκευή ενός αντικειμένου μικρών ή μεσαίων διαστάσεων.
Κατασκευάζουν αντικείμενα μικρών και μεσαίων διαστάσεων με όλες τις τεχνικές κατασκευής.
Περιγράφουν τα βασικά στάδια διαδικασίας ψησίματος ενός κεραμικού.
Διορθώνουν τυχόν ελαττώματα κατά τη διαδικασία κατασκευής.
Γνωρίζουν τον λειτουργικό και αισθητικό ρόλο των στοιχείων που συνθέτουν τη φόρμα του αγγείου.
Αποδέχονται και να εφαρμόζουν τα μέτρα προφύλαξης σε κάθε στάδιο της διαδικασίας.
- 15
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η μαθησιακή ενότητα περιλαμβάνει αρχικά μια θεωρητική προσέγγιση γύρω από την τέχνη, την αισθητική και τις αισθητικές κατηγορίες. Η περίοδος που θα εξεταστεί είναι από την Παλαιολιθική εποχή μέχρι τον 18ο αιώνα μ.Χ. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται και αναλύονται έργα τόσο κεραμικής, πιο επιγραμματικά, όσο ζωγραφικής και γλυπτικής, εκτενέστερα, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι δύο τελευταίες μορφές τέχνης είναι παρούσες στην αγγειογραφία και στην αγγειοπλαστική αντίστοιχα. Πέραν των τεχνοτροπικών χαρακτηριστικών των έργων, θα αναλυθούν και στοιχεία που αφορούν τα υλικά και τις τεχνικές, ενώ παράλληλα, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο, θα επιχειρηθούν και ορισμένες ερμηνευτικές προσεγγίσεις ως προς την επιλογή του εκάστοτε θεματολογίου. Τέλος, στα έργα ζωγραφικής και γλυπτικής θα επισημανθούν και θα αναλυθούν ενδεχόμενες τεχνοτροπικές ομοιότητες με έργα κεραμικής τέχνης σύγχρονα ή μεταγενέστερα.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν την τέχνη από τις απαρχές της ανθρώπινης παρουσίας έως την περίοδο του Βυζαντίου και του δυτικού Μεσαίωνα.
Προσδιορίζουν τη Νεολιθική αγγειοπλαστική.
Ερμηνεύουν την Ετρουσκική ή τη Βυζαντινή τέχνη.
Αναλύουν τις Γεωμετρικές, Αρχαϊκές, Κλασικές, Ελληνιστικές αγγειογραφίες.
Υιοθετούν στοιχεία της αγγειογραφίας και της ζωγραφικής τα οποία μπορεί να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για την καλλιτεχνική τους δημιουργία.
- 16
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Αρχαίες τεχνικές με σύγχρονη αισθητική αντιμετώπιση εναλλάσσονται με καινούργια υλικά και τεχνικές διακόσμησης. Σε αυτή τη μαθησιακή ενότητα οι εκπαιδευόμενοι διδάσκονται και εφαρμόζουν την τεχνική της Terra Sigilata, διάφορες τεχνικές διακόσμησης πάνω σε μπισκουί, ζωγραφίζουν με πυροχρώματα, stains και χρωματιστά καλυπτικά υαλώματα, χρησιμοποιούν την τεχνική των πολλαπλών βουτηγμάτων με διάφανα χρωματιστά υαλώματα και την τεχνική του διαχωρισμού των καλυπτικών υαλωμάτων με μολύβι.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν την τεχνική Terra Sigilata. o Εφαρμόζουν την τεχνική Terra Sigilata.
Γνωρίζουν τις τεχνικές διακόσμησης και εφυάλωσης πάνω σε μπισκουί.
Εφαρμόζουν τεχνικές διακόσμησης και εφυάλωσης πάνω σε μπισκουί.
Εφαρμόζουν την τεχνική των πολλαπλών βουτηγμάτων σε χρωματιστά υαλώματα και τον διαχωρισμό των καλυπτικών υαλωμάτων με μολύβι. o Ζωγραφίζουν με διάφορες τεχνικές σε μπισκουί.
Τηρούν τα κατάλληλα μέτρα προφύλαξης κατά τη διαδικασία των εργασιών.
- 17
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Ο τροχός είναι ένα παγκόσμιο παραγωγικό μέσο αγγειοπλαστικής, ο οποίος, βασισμένος στην κεντρομόλο δύναμη, συνέτεινε στην ταχύτητα παραγωγής, την ποικιλία των σχημάτων, τη λεπτότητα των τοιχωμάτων και την κομψότητα των αγγείων. Στη συγκεκριμένη ενότητα οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν πώς να κατασκευάζουν πιο σύνθετες φόρμες και τις μεθόδους συγκόλλησης των τμημάτων τους. Διδάσκονται τον λειτουργικό και αισθητικό ρόλο των στοιχείων που συνθέτουν τη φόρμα του αγγείου, τη διαδικασία ξυσίματος και διαμόρφωσης της φόρμας με την αφαιρετική διαδικασία (ξύσιμο) και την εκτέλεση ιδιαίτερων τρόπων κατασκευής και μέτρησης, όπως και τρόπους κατασκευής και υπολογισμού της συγκόλλησης χερουλιών διάφορων τύπων (χέρωμα).
Ακόμη διδάσκονται την κατασκευή μεσαίων και μεγάλων αντικειμένων, σφαίρες διάφορων μεγεθών και παραλλαγές της σφαίρας με τη διαδικασία ξυσίματος και διαμόρφωσης της φόρμας με την αφαιρετική διαδικασία, καθώς και ειδικές τεχνικές για κατασκευαστικές ιδιαιτερότητες.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Αναγνωρίζουν τις ονομασίες των μερών του αντικείμενου (πόδι, πάτος ή βάση, κοιλιά, ώμος, λαιμός, στόμιο, χείλος).
Διακρίνουν τον λειτουργικό και αισθητικό ρόλο των στοιχείων που συνθέτουν τη φόρμα του αγγείου.
Εφαρμόζουν τις διαφορετικές τεχνικές μορφοποίησης. o Εκτελούν ιδιαίτερους τρόπους κατασκευής και μέτρησης.
Εκτελούν πιο σύνθετες φόρμες και μεθόδους συγκόλλησης των τμημάτων τους. o Εφαρμόζουν τις κινήσεις της τελικής διαμόρφωσης του χείλους και της πατούρας και διαμόρφωσης της φόρμας με την αφαιρετική διαδικασία (ξύσιμο).
Υιοθετούν τους κανόνες υγιεινής και εργονομίας για αποφυγή μυοσκελετικών προβλημάτων.
- 18
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Στο τρίτο εξάμηνο οι σπουδαστές θα διδαχτούν τον χρωματισμό υαλωμάτων με χρωστικά οξείδια, πυροχρώματα και stains και μείξεις αυτών. Επίσης, θα διδαχτούν τα υαλώματα χρηστικών αντικειμένων με βάση τις οδηγίες της ΕΕ σχετικά με την επικινδυνότητα μολύβδου και βαρίου και θα πειραματιστούν ώστε να καταρτίσουν ασφαλείς συνταγές υαλωμάτων ειδών χρήσης. Στη συνέχεια οι σπουδαστές θα διδαχτούν τα ειδικά υαλώματα, την όπτηση σε οξειδωτική και αναγωγική ατμόσφαιρα. .
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν χρωστικά οξείδια, πυροχρώματα, stains και συνδυασμούς αυτών για τον χρωματισμό των υαλωμάτων.
Πειραματίζονται, να συντάσσουν και να παρασκευάζουν συνταγές κατάλληλες για είδη χρήσης (εστίασης) βάσει των οδηγιών ΕΕ.
Εφαρμόζουν υαλώματα μονόπυρης όπτησης.
Πραγματοποιούν όπτηση υαλωμάτων σε οξειδωτική ή αναγωγική ατμόσφαιρα. o Επιλέγουν, να υπολογίζουν και να εφαρμόζουν τις συνταγές υαλωμάτων, τεχνικές υαλώματος, τεχνικές όπτησης και κύκλο όπτησης για τα ειδικά υαλώματα. o Αποδέχονται και να εφαρμόζουν τα μέτρα προφύλαξης σε κάθε στάδιο της διαδικασίας.
- 19
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η συγκεκριμένη μαθησιακή ενότητα περιλαμβάνει την εξέταση έργων τέχνης στη χρονική περίοδο από τον 18ο αιώνα μέχρι τον 20ο αιώνα μ.Χ. Συγκεκριμένα παρουσιάζονται και αναλύονται έργα τόσο κεραμικής, πιο επιγραμματικά, όσο ζωγραφικής και γλυπτικής, εκτενέστερα λαμβάνοντας υπόψη ότι οι δύο τελευταίες μορφές τέχνης είναι παρούσες στην αγγειογραφία και στην αγγειοπλαστική αντίστοιχα. Πέραν των τεχνοτροπικών χαρακτηριστικών των έργων, θα αναλυθούν και στοιχεία που αφορούν τα υλικά και τις τεχνικές, ενώ παράλληλα, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο, θα επιχειρηθούν και ορισμένες ερμηνευτικές προσεγγίσεις ως προς την επιλογή του εκάστοτε θεματολογίου. Τέλος, στα έργα ζωγραφικής και γλυπτικής θα επισημανθούν και θα αναλυθούν ενδεχόμενες τεχνοτροπικές ομοιότητες με έργα κεραμικής τέχνης σύγχρονα ή μεταγενέστερα.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν τα κυριότερα εικαστικά κινήματα.
Αναγνωρίζουν τα βασικά στοιχεία των κυριότερων εικαστικών κινημάτων στον χώρο της ζωγραφικής από την Αναγέννηση έως τη σύγχρονη περίοδο.
Ανακαλύπτουν την πορεία μορφών της ελληνικής λαϊκής τέχνης. o Ερμηνεύουν την επιλογή του εκάστοτε θεματολογίου.
Αναλύουν την ιστορική πορεία μορφών της νεοελληνικής τέχνης (ζωγραφική, χαρακτική, γλυπτική). o Αντιπαραβάλλουν στα έργα ζωγραφικής και γλυπτικής τεχνοτροπικές ομοιότητες με έργα κεραμικής τέχνης σύγχρονα ή μεταγενέστερα.
- 20
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η συγκεκριμένη μαθησιακή ενότητα περιλαμβάνει αρχικά μια θεωρητική προσέγγιση σχετικά με την εμφάνιση της κεραμικής και ποιες ανάγκες αυτή εξυπηρέτησε στους αρχαίους πολιτισμούς. Παράλληλα θα διερευνηθεί ο συσχετισμός της κεραμικής με την επιστήμη της αρχαιολογίας. Επίσης θα εξεταστούν η αισθητική και η καλλιτεχνική αξία της, καθώς και ο πρακτικός ρόλος της στην καθημερινότητα. Η περίοδος που θα μελετηθεί είναι από την Παλαιολιθική εποχή έως το Βυζάντιο. Μέσα σε αυτό το χρονικό πλαίσιο θα εξεταστούν η διακόσμηση και το σχηματολόγιο των αγγείων που αποτελούν καθοριστικό στοιχείο χρονολόγησης και ένταξής τους σε σύνολα με κοινά τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά. Παράλληλα θα εξεταστούν θέματα που άπτονται της κεραμικής τεχνολογίας και αφορούν τη σύσταση των πηλών, την εξέλιξη των κεραμικών τροχών, τις τεχνικές όπτησης, τα είδη των κλιβάνων. Τέλος, η κεραμική θα εξεταστεί στο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο ανήκει, ανιχνεύοντας διατροφικές συνήθειες, εμπορικές σχέσεις, ταφικές πρακτικές, θρησκευτικές τελετές
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία της κεραμικής τέχνης από τις απαρχές της.
Αναγνωρίζουν τα κεραμικά έργα ανάλογα με το ευρύτερο τεχνοτροπικό πλαίσιο στο οποίο ανήκουν.
Ανακαλύπτουν τα στοιχεία της κεραμικής τέχνης κατά τους προϊστορικούς χρόνους.
Εντάσσουν τα κεραμικά έργα τυπολογικά και τεχνολογικά.
Δικαιολογούν τις ιστορικές εποχές που δημιουργήθηκαν.
- 21
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Σε αυτή τη μαθησιακή ενότητα οι εκπαιδευόμενοι καλούνται να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες κατασκευής αντικειμένων μεγάλων διαστάσεων, συνθέσεις αντικειμένων, πολύπλοκων χρηστικών και διακοσμητικών αντικειμένων χρησιμοποιώντας όλες τις τεχνικές κατασκευής που έχουν διδαχτεί.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία για τις κατασκευές.
Γνωρίζουν όλους τους τρόπους σύνθεσης των διαφορετικών φορμών.
Συλλαμβάνουν και να σχεδιάζουν αντικείμενα. o Κατασκευάζουν κεραμικά αντικείμενα μικρών, μεσαίων και μεγάλων διαστάσεων, συνθέσεις αντικειμένων, εγκαταστάσεις.
Εφαρμόζουν όλες τις τεχνικές πηλοπλαστικής. o Τηρούν τα μέτρα προφύλαξης κατά τη διαδικασία των εργασιών.
- 22
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η χρήση καλουπιών στην κατασκευή των κεραμικών αντικειμένων ήταν αρκετά διαδεδομένη από το 1300 π.Χ. και βασίζεται στην υδρόφιλη ιδιότητα του γύψου. Στη συγκεκριμένη μαθησιακή ενότητα οι εκπαιδευόμενοι θα αποκτήσουν όλες τις θεωρητικές και εργαστηριακές γνώσεις που είναι απαραίτητες για την κατασκευή προπλάσματος, πρότυπου καλουπιού (πειραματικές δοκιμές), μονού καλουπιού για πατητό, στάμπας και ανάγλυφων.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Αναγνωρίζουν και να ερμηνεύουν τις φυσικοχημικές ιδιότητες των υλικών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή καλουπιών.
Περιγράφουν και να εφαρμόζουν τα στάδια κατασκευής καλουπιών.
Χρησιμοποιούν τα ανάλογα βοηθητικά εργαλεία.
Κατασκευάζουν οποιοδήποτε καλούπι απαιτεί η ανάγκη παραγωγής.
Αποδέχονται και να τηρούν τα μέτρα προφύλαξης κατά τη διαδικασία των εργασιών.
- 23
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Τα καμίνια και το ψήσιμο είναι η πεμπτουσία της κεραμικής τέχνης. Χωρίς το ψήσιμο, το ωραιότερο γλυπτό από πηλό μπορεί να λιώσει με νερό και να ξαναγίνει χώμα. Το ψήσιμο επομένως είναι η διαδικασία κεραμοποίησης της αργίλου (χώματος), έτσι ώστε αυτή να σκληρύνει και να στερεοποιηθεί διατηρώντας το σχήμα της στους αιώνες. Το πρωτόγονο ψήσιμο (ψήσιμο ανοιχτής φωτιάς) έδωσε τη δυνατότητα στον άνθρωπο να πραγματοποιήσει ένα σημαντικότατο πολιτισμικό άλμα. Σήμερα το ψήσιμο των κεραμικών έχει εξελιχθεί και γίνεται σε ηλεκτρικά καμίνια, ενώ συνήθως ολοκληρώνεται σε δύο φάσεις. Πρώτα ψήνεται ο πηλός πρωτόπυρο (biscuit). Σε δεύτερο ψήσιμο και αφού γυαλωθεί το κεραμικό αντικείμενο, υαλοποιείται το γυάλωμα. Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται καθορίζονται από τις διαφορετικές ποιότητες της αργίλου και κυμαίνονται από 850ο -1280οC αναλόγως. Το τελικό αποτέλεσμα της κεραμικής επιφάνειας και της ποιότητας εξαρτάται και από την τεχνική ψησίματος που ακολουθήθηκε. Η συγκεκριμένη μαθησιακή ενότητα στοχεύει να φέρει σε επαφή τους εκπαιδευόμενους με τη σημαντική αυτή διαδικασία, τη γνώση και τις πρακτικές εφαρμογής της.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν τις βασικές αρχές των τεχνικών ψησίματος (οξείδωσηαναγωγή). o Διακρίνουν χρονικά και ειδικά την τεχνική που έχει εφαρμοστεί σε κάθε αντικείμενο.
Καμινιάζουν πρωτόπυρο (biscuit).
Καμινιάζουν μονόπυρο (terra cotta) και δίπυρο.
Προγραμματίζουν την πορεία όπτησης.
Πειραματίζονται στο πρωτόγονο ψήσιμο ανοιχτής φωτιάς.
Αντιμετωπίζουν με πρόληψη τα ατυχήματα από εγκαύματα.
- 24
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η πρακτική εφαρμογή στην ειδικότητα είναι η μαθησιακή ενότητα που δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να ολοκληρώνουν τον κύκλο εργασιών, συνδυάζοντας τις γνώσεις του συγκεκριμένου εξαμήνου από το σύνολο των μαθησιακών ενοτήτων της ειδικότητας προκειμένου να εκτελέσουν ασκήσεις επαγγελματικών προδιαγραφών. Μαθαίνουν να συνδυάζουν μεταξύ τους τις γνώσεις και τις τεχνικές που έχουν ήδη διδαχτεί, ακολουθώντας όλες τις διαδικασίες της κεραμικής.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Συλλαμβάνουν, να σχεδιάζουν και να δημιουργούν κεραμικά αντικείμενα μικρών, μεσαίων και μεγάλων διαστάσεων, συνθέσεις αντικειμένων και εγκαταστάσεις, χρησιμοποιώντας οποιαδήποτε τεχνική κατασκευής κεραμικών.
Περιγράφουν και να εφαρμόζουν όλες τις τεχνικές διακόσμησης και υαλώματος ενός κεραμικού, καθώς και όλα τα στάδια ψησίματος αυτού.
Κατασκευάζουν οποιοδήποτε καλούπι απαιτεί η ανάγκη παραγωγής.
Επιλύουν τυχόν προβλήματα σε όλα τα στάδια της διαδικασίας.
Αποδέχονται και να τηρούν τα μέτρα προφύλαξης κατά τη διαδικασία των εργασιών.
- 25
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η συγκεκριμένη μαθησιακή ενότητα περιλαμβάνει την παρουσίαση και μελέτη της κεραμικής στην Άπω Ανατολή, στον ισλαμικό κόσμο, στην προκολομβιανή Αμερική, καθώς και στη Δυτική Ευρώπη από την περίοδο του Μεσαίωνα και εξής με κατάληξη στην κεραμική τέχνη του 20ού αιώνα. Σε αυτό το χρονικό πλαίσιο θα εξεταστεί η διακόσμηση και το σχηματολόγιο των αγγείων που αποτελούν καθοριστικό στοιχείο χρονολόγησής τους και ένταξής τους σε σύνολα με κοινά τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά. Παράλληλα θα εξεταστούν θέματα που άπτονται της κεραμικής τεχνολογίας και αφορούν τη σύσταση των πηλών, την εξέλιξη των κεραμικών τροχών, τις τεχνικές όπτησης, τα είδη των κλιβάνων. Τέλος, η κεραμική θα εξεταστεί αφενός στο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο ανήκει, ανιχνεύοντας διατροφικές συνήθειες, εμπορικές σχέσεις, ταφικές πρακτικές, θρησκευτικές τελετές, και αφετέρου στο καλλιτεχνικό πλαίσιο στο οποίο ανήκει με έμφαση στα γνωστά καλλιτεχνικά κινήματα της Δυτικής Ευρώπης.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν τα στοιχεία της νεοελληνικής κεραμικής τέχνης (παραδοσιακής και σύγχρονης).
Εντοπίζουν τις κοινωνικές και ιστορικές παραμέτρους της πορείας της κεραμικής τέχνης που καθόρισαν ανά περίοδο βασικά της γνωρίσματα.
Ανακαλύπτουν την κεραμική (Κίνα, Κορέα, Ιαπωνία) και την ισλαμική κεραμική. o Ερμηνεύουν τις διαφορές στην προκολομβιανή αμερικάνικη κεραμική και την κεραμική των πολιτισμών με τη χρήση τροχού.
Επαληθεύουν τις αμφίδρομες επιρροές ανάμεσα στην ευρωπαϊκή και την απωανατολίτικη πορσελάνη.
Εμπνέονται από τα στοιχεία της παραδοσιακής ή σύγχρονης κεραμικής τέχνης.
- 26
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Σε αυτή τη μαθησιακή ενότητα οι εκπαιδευόμενοι θα μάθουν να κατασκευάζουν μονό, διπλό και πολλαπλό καλούπι για χυτό, καθώς και διπλό και πολλαπλό για πατητό καλούπι. Να μάθουν τη χρήση των πάγκων χύτευσης και να χειρίζονται τη χειρόπρεσσα ή τροχόπρεσσα.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Ερμηνεύουν τις φυσικοχημικές ιδιότητες των υλικών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή καλουπιών.
Περιγράφουν και να κατασκευάζουν οποιοδήποτε καλούπι απαιτεί η ανάγκη παραγωγής.
Εφαρμόζουν τις βασικές γνώσεις λειτουργίας των μηχανημάτων παραγωγής κεραμικών αντικειμένων (πρέσες, χειρόπρεσσες ή τροχόπρεσσες κ.λπ.).
Χρησιμοποιούν τις βασικές γνώσεις λειτουργίας των μηχανημάτων παραγωγής κεραμικών αντικειμένων (πρέσες, χειρόπρεσσες ή τροχόπρεσσες κ.λπ.).
Αποδέχονται και να εφαρμόζουν τα ανάλογα μέτρα προφύλαξης.
- 27
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
ΑΗ εξέλιξη και σταδιακή βελτίωση των καμινιών και των μεθόδων ψησίματος ιστορικά έδωσαν τη δυνατότητα να αυξηθεί η τελική θερμοκρασία και να επιτευχθεί η παραγωγή της πορσελάνης. Οι ποικίλες μέθοδοι ψησίματος συνήθως απαιτούν ειδική κατασκευή καμινιού και καύσιμης ύλης για να αποδώσουν τα ιδιαίτερα αποτελέσματά τους. Οι εκπαιδευόμενοι αποκτούν γενική γνώση των διαφορών και ιδιαιτεροτήτων και εμπειρία κάποιων από αυτές τις τεχνικές όπτησης.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν την ορολογία όπτησης, των τύπων καμινιών και των ειδών καμινιάσματος.
Γνωρίζουν τις μεθόδους για τον έλεγχο της θερμοκρασίας και τις καμπύλες όπτησης.
Εφαρμόζουν βασικές γνώσεις των τεχνικών ψησίματος.
Ερμηνεύουν τις βασικές κατασκευαστικές ιδιαιτερότητες των καμινιών που απαιτούνται για ειδικές τεχνικές ψησίματος.
Εκτελούν ειδικές τεχνικές ψησίματος.
Χρησιμοποιούν πυρομετρικούς κώνους.
Προλαμβάνουν με μάσκες και γάντια θερμοπροστασίας και να αντιμετωπίζουν τα ατυχήματα από εγκαύματα.
- 28
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Η μαθησιακή ενότητα έχει στόχο να αποκτήσουν οι εκπαιδευόμενοι τις βασικές γνώσεις διοίκησης επιχειρήσεων και διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού προκειμένου να επιλέγουν τις κατάλληλες πρακτικές και να διευθύνουν μια επιχείρηση παραγωγής κεραμικών ειδών με αποτελεσματικότητα. Ακόμα, εφοδιάζει τους εκπαιδευόμενους με γνώσεις κοστολόγησης των κεραμικών ειδών, κατάρτισης προϋπολογισμού και αξιολόγησης των προϊόντων και όλης της διαδικασίας παραγωγής.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Γνωρίζουν τις βασικές αρχές διοίκησης επιχειρήσεων.
Γνωρίζουν τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.
Κοστολογούν τα κεραμικά είδη.
Αξιολογούν τα προϊόντα και καταρτίζουν προϋπολογισμό.
Διενεργούν έλεγχο και αξιολόγηση της αγοράς.
Επιλέγουν τις κατάλληλες πρακτικές, προκειμένου να διευθύνουν μια επιχείρηση παραγωγής κεραμικών ειδών με αποτελεσματικότητα.
- 29
Περίληψη της μαθησιακής ενότητας
Οι σπουδαστές ολοκληρώνουν μια σύνθετη άσκηση επαγγελματικών προδιαγραφών, συνδυάζοντας τις γνώσεις των προηγούμενων εξαμήνων από το σύνολο των μαθησιακών ενοτήτων. Μαθαίνουν να συνδυάζουν μεταξύ τους τεχνικές που έχουν ήδη διδαχτεί, να οργανώνουν τη σκέψη τους και να δικαιολογούν τις επιλογές τους.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Όταν ολοκληρώσουν τη μαθησιακή ενότητα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι ικανοί να:
Παράγουν προσχέδια και σχέδια πρωτότυπων αντικειμένων, να επιλέγουν φόρμα και διακόσμηση, να τεκμηριώνουν την τελική τους επιλογή και να αιτιολογούν τυχόν επιρροές.
Επιλέγουν τους κατάλληλους πηλούς και τα κατάλληλα εργαλεία για τις κατασκευές τους.
Γνωρίζουν ποιο είναι το σωστό στέγνωμα για κάθε έργο και να μεριμνούν για την πραγματοποίησή του.
Διακοσμούν, να εφυαλώνουν και να ψήνουν ανάλογα με τις επιλεγμένες τεχνικές.
Ερμηνεύουν τα προβλήματα των υαλωμάτων και να προβαίνουν σε διορθώσεις.
Ερμηνεύουν τα προβλήματα των οπτήσεων και να προβαίνουν στις κατάλληλες διορθώσεις.
Τηρούν τη σωστή διαδικασία σε κάθε στάδιο της παραγωγής των έργων τους και να παίρνουν τα ανάλογα μέτρα προφύλαξης για κάθε στάδιο της κατασκευής των έργων τους.

RECOGNIZED STATE DIPLOMA
Graduates are certified by the National Organization for the Certification and Vocational Guidance (E.O.P.P.E.P.), an official body of the Ministry of Education.
IEK ENOSI offers a recognized state diploma, the key to graduates successful integration into labor market both in Greece and abroad. All graduates are able to obtain top positions both in private and public sector, ensuring their professional course.

.
SPECIAL OFFERS
Προνομιακές Εγγραφές
Στο πλαίσιο του κοινωνικού ρόλου της εκπαίδευσης, η Εκπαιδευτική Ένωση προσφέρει στους σπουδαστές της την δυνατότητα να εγγραφούν με ειδικά προνομιακά δίδακτρα, αλλά και άλλες συμπληρωματικές παροχές, όπως πιστοποιήσεις και εξειδικεύσεις ειδικότητας.
Διασύνδεση με την Αγορά εργασίας
Οι απόφοιτοι της Εκπαιδευτικής Ένωσης έχουν την ευκαρία να ξεκινήσουν τον εργασιακό τους βίο, απασχολούμενοι σε συνεργαζόμενους φορείς όπως εταιρίες, δήμοι, δημόσια ιδρύματα.
Εκπαιδευτικές Επισκέψεις
Τα μαθήματα δεν περιορίζονται στις αίθουσες διδασκαλίας, αλλά «μεταφέρονται» σε επαγγελματικούς χώρους. Προγραμματίζουμε συχνές εκπαιδευτικές επισκέψεις σε επαγγελματικούς χώρους, με σκοπό την επαφή των σπουδαστών με πραγματικές συνθήκες εργασίας. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται αφενός η γνωριμία με το μελλοντικό περιβάλλον εργασίας και αφετέρου η συλλογή εμπειριών αλλά και γνώσεων από τους επαγγελματίες του χώρου.
Σεμινάρια
Η «Εκπαιδευτική Ένωση», πέρα από την άριστη διεξαγωγή των μαθημάτων, εξασφαλίζει στους σπουδαστές της μία σειρά εκπαιδευτικών σεμιναρίων από επαγγελματίες κάθε κλάδου, που τους βοηθούν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να εμβαθύνουν στην ειδικότητα που επέλεξαν να σπουδάσουν.
Επαγγελματικός Προσανατολι σμός
Στο πλαίσιο της διαρκούς υποστήριξης των σπουδαστών και αποφοίτων μας, στη Σχολή λειτουργεί Πιστοποιημένο Γραφείο Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, στελεχωμένο με εξειδικευμένους συμβούλους και ψυχολόγους.
Ανάμεσα στις άλλες υπηρεσίες παρέχονται:
- Σύνταξη & ανανέωση βιογραφικού σημειώματος (CV)
- Εξατομικευμένες Συνεδρίες Σταδιοδρομίας, με στόχο την επαγγελματική κατεύθυνση και αυτογνωσία
Erasmus +
Η Εκπαιδευτική Ένωση συμμετέχει ενεργά στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+, προσφέροντας στους σπουδαστές της μοναδικές ευκαιρίες εκπαίδευσης και πρακτικής άσκησης σε χώρες του εξωτερικού. Μέσα από το πρόγραμμα, οι σπουδαστές μας αποκτούν:
- Διεθνή επαγγελματική εμπειρία
- Επαφή με νέες κουλτούρες και εκπαιδευτικά συστήματα
- Δεξιότητες που τους ξεχωρίζουν στην αγορά εργασίας
- Δυνατότητα να χτίσουν διεθνές δίκτυο επαφών
Πρακτική Άσκηση σε Πραγματικές Συνθήκες Εργασίας
Η «Εκπαιδευτική Ένωση» προσφέρει πρακτική άσκηση σε πραγματικές συνθήκες εργασίας και ρεαλιστικά μοντέλα, με έμπειρους επόπτες. Η εμπειρία αυτή είναι πολύ σημαντική, καθώς αναφέρεται στο βιογραφικό σημείωμα του αποφοίτου και σηματοδοτεί την έναρξη της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας.
Συνέδρια - Ημερίδες - Ημέρες Καριέρας
Στην Ένωση παρέχουμε στους σπουδαστές μας την ευκαιρία να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, δίνοντας τους την δυνατότητα να συμμετέχουν σε συνέδρια και ημερίδες που διοργανώνουν οι συνεργαζόμενες εταιρείες, αλλά και η σχολή.

ΤΟΜΕΑΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ


Τέχνη Σεναριογραφίας

Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τ ομέα του Πολιτισμού

Εσωτερική Αρχιτεκτονική, Διακόσμηση και Σχεδιασμός Αντικειμένων

Τέχνη Φωτογραφίας

Κεραμική Τέχνη

Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής (Πολυμέσα/Web designer - Developer/Videogames)

Υποκριτική Τέχνη

Μουσική Τραγούδι

Τεχνικός Συντήρησης Έργων Ζωγραφικής

Τεχνικός Χειροποίητου Κοσμήματος και Σχεδιασμού Κοσμ ήματος

Συντηρητής Έργων Τέχνης & Αρχαιοτήτων

Εφαρμοσμένες Τέχνες Χορού

Τέχνη Δημιουργικής Γραφής

Λογοτεχνική Μετάφραση Κειμένων και Διόρθωση - Επιμέλεια Κειμένων

Ζωγραφική Τέχνη
